Relacja z 10 wyjazdów na Indywidualne Mobilności Dorosłych Słuchaczy w Hiszpanii
Nowoczesne metody nauczania dorosłych powinny uwzględniać różnorodność stylów uczenia się, być angażujące i dostosowane do indywidualnych potrzeb Słuchaczy, aby skutecznie zwiększać ich motywację i zaangażowanie. Jednocześnie powinny one się cechować praktycznością i możliwością zastosowania w życiu codziennym, a także wspierać adaptację do zmieniającego się świata. Dorośli Słuchacze najczęściej uczą się, aby zdobyć konkretne umiejętności, które mogą zastosować w pracy lub życiu codziennym. Współczesny świat szybko się zmienia, a nowe technologie i podejścia edukacyjne mogą pomóc dorosłym nadążyć za tymi zmianami, jednocześnie wspierając rozwój umiejętności krytycznego myślenia i kreatywności. W rezultacie, niestandardowe metody nauczania często prowadzą do lepszych wyników edukacyjnych, ponieważ są bardziej angażujące i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.
Poszukując nowych, niestandardowych metod nauczania dorosłych Słuchaczy, zainteresowała nas metoda podróży empirycznej, która pokazuje, że niezwykłe i aktywne doświadczanie środowiska może być doskonałym narzędziem utrzymania uwagi dorosłych uczniów oraz stymulowania ich motywacji i zainteresowania nauką. Metoda podróży empirycznej, znana również jako metoda empiryczna, polega na zdobywaniu wiedzy poprzez bezpośrednie doświadczenie i obserwację. Jest to podejście, które kładzie nacisk na praktyczne, rzeczywiste doświadczenia jako podstawę do nauki i rozwoju. Sprawdza się szczególnie dobrze przy nauce osób o niskich kompetencjach oraz specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Postanowiliśmy przejść od teorii do działania. W rezultacie, w latach 2022-2024 Fundacja Obywatelki.pl zrealizowała projekt Erasmus+ 2022-1-PL01-KA122-ADU-000079610 „Miasto jako narzędzie pedagogiczne – podróż empiryczna w nauczaniu kompetencji kluczowych w edukacji dorosłych”.
Nasza kadra pedagogiczna, uczestnicząc w międzynarodowym kursie i mobilnościach job shadowing w Hiszpanii, nauczyła się stosować miasto jako narzędzie pedagogiczne, czyli wykorzystywać miejską przestrzeń jako dynamiczne środowisko edukacyjne. Lektorzy poznali w praktyce metodę podróży empirycznej, w której Słuchacze skupiają się na doświadczaniu miasta poprzez aktywne angażowanie się w jego życie. W ten sposób poznają historię, ludzi, kulturę, jedzenie i środowisko, zwracając uwagę na zapamiętywanie, percepcję, ruch, uczucia oraz kluczowe aspekty miasta.
Pozostało jedynie wdrożyć nowo poznaną metodę do nauczania. Stała się ona inspiracją do przygotowania programu indywidualnych mobilności dorosłych Słuchaczy. W rezultacie, w okresie od sierpnia 2023, do stycznia 2024 aż dziesięć dorosłych Słuchaczek wyjechało na indywidualne mobilności do malowniczego miasta Valladolid, w Hiszpanii. Każda z nich wyjechała sama, w innym terminie, i na miejscu dołączyła do dorosłych Słuchaczy pochodzących z całego świata, uczących się w instytucji goszczącej: Fundación Para La Difusión de la Lengua y Cultura Españolas.
Choć wyjściowe poziomy znajomości języka hiszpańskiego wśród Słuchaczek były zdecydowanie niskie, to determinacja i otwartość Słuchaczek na nowe doświadczenia stanowiły wspólny mianownik tych podróży. Tak wypowiada się o swojej mobilności edukacyjnej Katarzyna Karolczak: “W ramach projektu Erasmus+, przeżyłam niesamowitą przygodę, która otworzyła mi nowe ścieżki. Nauka języka hiszpańskiego, na pewno stała się podstawą do dalszej kontynuacji. Samodzielna podróż i pobyt w obcym kraju dodały mi odwagi i otwartości do poznawania nowych miejsc i ludzi.”
Wszystkie uczestniczki projektu brały udział w podstawowych zajęciach języka hiszpańskiego, prowadzonych przez Fundación Para La Difusión de la Lengua y Cultura Españolas. Lekcje odbywały się zarówno w salach, jak i w terenie. Obejmowały one również aktywne doświadczanie hiszpańskiej kultury i historii. Co istotne, zajęcia były prowadzone w międzynarodowych grupach, co umożliwiło Słuchaczkom naukę w towarzystwie osób z różnych krajów. Miały okazję wymienić się doświadczeniami i poznać inne kultury, co dodatkowo motywowało je do dalszej nauki.
Słuchaczka Agnieszka Talarczyk gorąco poleca tę metodę nauczania takimi słowami: “W trakcie tygodniowego pobytu miałam okazję nie tylko pogłębić swoją wiedzę językową, ale także poznać fascynujących ludzi z różnych zakątków świata, którzy podobnie jak ja, pragnęli opanować język hiszpański. Szkoła oferuje nie tylko zajęcia w klasach, ale także liczne warsztaty i wyjścia terenowe, które pozwalają praktykować język w realnych sytuacjach.”
Tak natomiast wspomina międzynarodową grupę Katarzyna Szumlańska: “(…) kurs umożliwia nawiązanie nowych relacji, poznanie ludzi zarówno z samego Valladolid, jak i z całego świata. W mojej hiszpańskiej przygodzie towarzyszyły mi osoby z Brazylii, Włoch, Chorwacji, Niemiec, Belgii, Bułgarii, a nawet Kenii! Niesamowite, jak wiele różnych kultur można przy okazji odkryć, wspólnie poznając głębiej kulturę hiszpańską.”
Ważnym elementem mobilności była nauka przez doświadczenie i interdyscyplinarność. Miasto Valladolid zaoferowało Uczestniczkom bogate możliwości do nauki poprzez bezpośrednie doświadczenia – mogły one angażować się w różnorodne aktywności, takie jak zwiedzanie historycznych miejsc, uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych i obserwacja życia codziennego mieszkańców. Edukacja w miejskim kontekście połączyła różne dziedziny wiedzy, takie jak język obcy, kompetencje miękkie i cyfrowe, historię, sztukę czy architekturę. Dzięki temu, Uczestniczki mogły zdobywać wiedzę w sposób holistyczny, uwzględniając przy tym swoje indywidualne zainteresowania.
Słuchaczka Elżbieta Witkiewicz wspomina o tym przeżyciu takimi słowami: “Bardzo doceniam kompetencje i życzliwość osób zatrudnionych w Fundación de la Lengua Espanola. Niezwykłe było pierwsze spotkanie w gronie słuchaczy z całego świata, a otrzymane publikacje, mapy i foldery okazały się bardzo pomocne we wspólnym i samodzielnym poznawaniu miasta. Lekcje języka hiszpańskiego prowadzone były znakomicie, lektorka udzielała także licznych wskazówek i rad umożliwiających odkrywanie zabytków i historii Valladolid. Dzięki jej pomocy dotarłam do miejsc, które znajdowały się w kręgu moich zainteresowań. Dziękuję za dodatkowe atrakcje ze strony fundacji: wycieczkę po mieście z przewodnikiem, wspólne zwiedzanie wieży katedralnej oraz za otrzymaną Valladolid Card, dzięki której zwiedziłam m.in. Narodowe Muzeum Rzeźby.”
Zgodnie z metodą empiryczną, Uczestniczki mobilności miały okazję uczestniczyć nie tylko w lekcjach języka, ale także w różnorodnych zajęciach poza szkołą, które łączyły prostą aktywność fizyczną, taką jak spacery czy gra miejska, ze zwiedzaniem i poznawaniem kultury, gastronomii oraz lokalnego życia. W licznych aktywnościach towarzyszyła im wykwalifikowana kadra z organizacji goszczącej. Słuchaczki miały okazję odkrywać uroki miasta pod opieką hiszpańskiego nauczyciela, który zapoznał je z najważniejszymi historycznymi obiektami oraz zabrał na wieżę katedralną, z której rozciągał się malowniczy widok na okolicę. Odwiedziły również Muzeum – Dom Cervantesa, szczególne miejsce, gdzie mieszkał słynny pisarz, poeta i dramaturg Złotego Wieku – Miguel de Cervantes.
Oto jak aktywne doświadczanie miasta i jego kultury zapamiętała Anna Wiśniewska: “Oprócz Katedry, niezliczonych placów, wielu kościołów, w Valladolid warto odwiedzić też park Campo Grande, w którym można zaobserwować różne zwierzęta np. wolno chodzące pawie. Wielbicielom literatury hiszpańskiej polecam wstąpić do Casa de Cervantes, domu, w którym pisarz mieszkał podczas swojego pobytu w tym mieście.”
W czasie wolnym Uczestniczki miały świetną okazję bezpośrednio zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, na przykład wychodząc do miasta w międzynarodowym gronie. Próbowały wówczas lokalnych tapas, delektowały się hiszpańską muzyką i spacerowały po malowniczych parkach. Jednocześnie musiały sobie radzić z koniecznością komunikacji po hiszpańsku oraz korzystania z prostych cyfrowych narzędzi i aplikacji mobilnych, ułatwiających podróżowanie za granicą, takich jak np. Google Maps, Whats App, kody QR, czy tłumacz online. Poprzez interakcję z różnorodnymi grupami społecznymi i narodowościami oraz uczestnictwo w życiu miasta, Słuchaczki rozwijały umiejętności językowe, komunikacyjne, interkulturowe i cyfrowe. Była to dla nich niezapomniana podróż, która nie tylko poszerzyła ich horyzonty kulturowe, ale także umożliwiła praktykę języka i poznanie hiszpańskiego stylu życia.
Uczestniczka mobilności, Marta Tomczyszyn, wspomina to doświadczenie takimi słowami: “Valladolid jako miasto również spełniło moje oczekiwania. Jest to miejsce o bogatej historii i kulturze, a jednocześnie zachowuje urok małego miasteczka. Spacerując po urokliwych uliczkach, miałam okazję delektować się lokalną kuchnią i doświadczać hiszpańskiego stylu życia. Ponadto, regularne wizyty w miejscowych restauracjach i kawiarniach były doskonałą okazją do praktyki języka w codziennych sytuacjach.”
A tak opisuje miasto i ich mieszkańców Słuchaczka Ewa Sobczuk: “W mieście jest dużo zieleni, fontann, pomników i muzeów. Valladolid jest miastem królewskim. Przepełnionym swoją wielowiekową historią. Budynki wysokie, wiekowe, z tak pięknymi fasadami, że nie można było od nich oderwać oczu. Do szkoły wychodziłam wcześnie, by móc się nacieszyć tym wspaniałym miastem. Szłam główną ulicą obsadzoną aleją platanów. Mijałam wspaniale zadbany park i dużo fontann. W domach na parterze jedne koło drugich sklepiki i kawiarenki. Hiszpanie chyba nie piją kawy w domu. Rano kawiarnie są pełne ludzi. Piją kawę i zajadają swoje tapas. Też tak robiłam, zasiadając w kawiarence, która jest obok szkoły.”
Warto podkreślić, że taka podróż to nie tylko niesamowita przygoda, ale także ogromne wyzwanie. Wymagała od uczestniczek opuszczenia strefy komfortu i zmierzenia się z własnymi lękami oraz słabościami, o czym Anna Wiśniewska opowiada w następujący sposób: “Muszę przyznać, że podróż z Poznania nie należy do najkrótszych, ponieważ zajęła mi aż 18 godzin. Najprawdopodobniej gdyby nie wyjazd w ramach programu Erasmus+, sama nie zdecydowałabym się na wycieczkę do tego miasta. A byłoby to błędem, bo miasto jest naprawdę warte odwiedzenia!”
Swoją przygodę Agnieszka Talarczyk podsumowuje takimi słowami: “Podsumowując, tygodniowy wyjazd do Valladolid na kurs języka hiszpańskiego to nie tylko doskonały sposób na naukę, ale także niezapomniana przygoda pełna wrażeń, spotkań i nowych doświadczeń. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie poszerzyć swoje horyzonty językowe i poznać niezwykłą atmosferę tego urokliwego miasta!”
Wspomnienia uczestniczek podkreślają nie tylko wartość podróży jako formy nauki, ale także jako niezapomnianej przygody, pełnej wrażeń i spotkań. To doświadczenie nie tylko poszerzyło ich horyzonty kulturowe, ale także umożliwiło rozwój osobisty poprzez opuszczenie strefy komfortu i pokonanie własnych lęków. Możliwość organizacji takiego przedsięwzięcia była dla nas wielką przyjemnością. Cieszymy się, że mogliśmy pomóc Słuchaczkom przeżyć tę wyjątkową przygodę i zainspirować je do nauki języków. Dziękujemy!