Międzynarodowy kurs w Hiszpanii: “Experiential Learning in Barcelona”

We wrześniu 2023 roku cztery edukatorki wzięły udział w międzynarodowym kursie w Hiszpanii, zatytułowanym “Experiential Learning in Barcelona: Sustainable Tourism and Travel Psychology in Practice” Podczas kursu uczestniczki zdobyły wiedzę i umiejętności zastosowania metody podróży empirycznej w celu lepszego nauczania kompetencji kluczowych u osób dorosłych o niższych szansach edukacyjnych. Nauczyły się stosować metodę podróży empirycznej, w której Słuchacze skupiają się na doświadczaniu miasta poprzez aktywne i znaczące angażowanie się w jego historię, ludzi, kulturę, jedzenie i środowisko. Zwracając uwagę na zapamiętywanie, percepcję, ruch, uczucia oraz  na kluczowe aspekty miasta, uczestniczki dowiedziały się, jak niezwykłe doświadczanie środowiska może być skutecznym narzędziem w utrzymaniu uwagi uczniów oraz stymulowaniu ich motywacji i zainteresowania nauką, zwłaszcza w przypadku osób o niskich kompetencjach.

Dorośli Słuchacze najczęściej uczą się, aby zdobyć konkretne umiejętności przydatne w pracy lub życiu codziennym. Współczesny świat szybko się zmienia, a nowe technologie i podejścia edukacyjne mogą pomóc dorosłym nadążyć za tymi zmianami, jednocześnie wspierając rozwój umiejętności krytycznego myślenia i kreatywności. W rezultacie, niestandardowe metody nauczania często prowadzą do lepszych wyników edukacyjnych, ponieważ są bardziej angażujące i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.

Oto wspomnienia uczestniczek szkolenia:

“Uczestnictwo w projekcie Erasmus+ było dla mnie niezwykle inspirujące. Poznałam kilka ciekawych metod dydaktycznych, które wykorzystam podczas prowadzonych przeze mnie kursów języka hiszpańskiego. Podobała mi się dynamika zajęć, energia na lekcjach, a także całkowite zanurzenie się w języku i kulturze hiszpańskiej- poprzez uczestnictwo w zajęciach i planowaniu lekcji outdoorowych. Zaskoczyło mnie, jak ciekawie można przeprowadzić lekcje poza tradycyjną salą szkolną. Z pewnością wykorzystam na zajęciach nowopoznane metody wprowadzania słownictwa (np. lekcja w supermarkecie) czy ćwiczenia mające na celu rozwijanie sprawności mówienia (ankiety prowadzone z ludźmi na ulicy). Wróciłam z kursu pełna motywacji i pomysłów na kolejne lekcje hiszpańskiego” (Monika Rzepecka, lektorka j. hiszpańskiego).

“Udział w kursie pt. Experiential Learning in Barcelona: Sustainable Tourism and Travel Psychology in Practice to dla mnie niezapomniana przygoda. W czasie kursu mieliśmy okazję poszerzyć wiedzę i kompetencje w zakresie szeroko pojętego uczenia się przez doświadczenia, a także dokonać refleksji nad zrównoważoną turystyką. Mogliśmy także zaplanować zajęcia (w naszym przypadku zajęcia językowe), w oparciu o założenia nauki przez doświadczenie konkretnego miasta – Barcelony. Merytorycznie najcenniejsze okazały się zajęcia terenowe, dzięki którym mogliśmy doświadczyć Barcelony nieznanej z przewodników turystycznych lub forów internetowych. Najważniejszą wartością dodaną wyjazdu była integracja lektorek. W czasie pobytu w Barcelonie miałyśmy okazję poznać lepiej koleżanki z branży, a także zapoznać się z uczestniczkami z Chorwacji, które reprezentowały odmienne obszary dydaktyczne. Kolejnym źródłem pozytywnych wrażeń była sama Barcelona – mimo iż była to moja trzecia wizyta w tym mieście, odkryłam wiele nowych miejsc i poszerzyłam wiedzę na temat  kultury i kuchni regionu” (Paulina Zydorowicz, lektorka j. angielskiego).

Pod koniec września miałam przyjemność wziąć udział w szkoleniu w Barcelonie w ramach projektu Erasmus + współfinansowanym przez Unię Europejską. Był to niezapomniany tydzień, podczas którego mogłam poznać bliżej piękną stolicę Katalonii. Tematem kursu był między innymi experiential learning, czyli uczenie się poprzez doświadczenie. Dzięki temu nie tylko poznałam najbardziej znane atrakcje turystyczne Barcelony i jej okolic, ale również mniej znane zakątki Barcelony, gdzie turyści są raczej rzadkością. Jestem niezmiernie zadowolona i wdzięczna, że mogłam uczestniczyć w tym projekcie” (Eliza Komar, lektorka j. hiszpańskiego).